Ruiny stoczni Agenna 阿根納造船廠

Nie często mam okazję na urbex (urban exploration). Przede wszystkim dlatego, że mam obawy przed samotnym wchodzeniem do opuszczonych budynków i budowli, a moja rodzina niestety nie podziela mojego zainteresowania ruinami. 

Od bardzo młodego wieku, gdy miałam 9-10 lat, lubiłam odkrywać takie miejsca. Włóczyłam się wtedy z kolegami po opuszczonych budynkach jakiejś fabryki na Starym Mokotowie w Warszawie i z tego co pamiętam, nasi rodzice nie byli tym zachwyceni. 

W Japonii, w wiosce, w której mieszkamy, jest mnóstwo opuszczonych domów (muszę o nich w końcu napisać), ale sama odważyłam się wejść do zaledwie dwóch. Może uda mi się zajrzeć do kolejnych, gdy tam wrócę?

Dlaczego o tym wszystkim piszę? Bo ostatnio miałam okazję eksplorować ruiny starej stoczni w mieście Keelung. I na dodatek nie sama! Moja rodzinka poszła tam ze mną. Chociaż teren jest ogrodzony i są tabliczki by nie wchodzić, to nie byliśmy jedynymi ciekawskimi. Miejsce to samo się prosi, by przeskoczyć przez płot i rozejrzeć się dookoła.


Od 1917 roku, zanim powstała na tym miejscu stocznia, znajdował się tu skład węgla Bachimen (八尺門貯炭場) wydobywanego w pobliskich górach. Węgiel dowożono z kopalni Shenao Fuzhen (深澳坑復振炭礦所). 
W 1936 Japończycy, sprawujący wówczas rządy na Tajwanie, wybudowali kolej z Shenao (深澳) i z Jinguashi (金瓜石) . Rok później powstała Tajwańska Spółka Wydobywcza (台灣礦業株式會社). Koleją tą przewożono nie tylko węgiel, ale także inne cenne kruszce i minerały, m.in złoto i miedź.
Jedyną pozostałością ówczesnej linii kolejowej jest znajdujący się w pobliżu ruin stoczni tunel kolejowy o intrygującej nazwie 五分車隧道. Jednak o tym napisze w kolejnym poście.


Kolej dojeżdżała do wybrzeża, gdzie węgiel i inne kruszce były przeładowywane na statki i wywożone do Japonii. 
Po II wojnie światowej Tajwańska Spółka Wydobywcza została przejęta przez Ministerstwo Gospodarki Republiki Chińskiej i utworzone zostało Biuro Przygotowawcze Tajwańskich Kopalni Złota i Miedzi (臺灣金銅鑛籌備處), które w 1955 roku zmieniło nazwę na Tajwańską Spółkę Wydobycia Metali (臺灣金屬鑛業股份有限公司).
W 1966 roku, gdy wydobycie węgla znacznie zmalało, teren o którym mowa został oddany w dzierżawę amerykańskiej firmie, Argonaut Shipbuilding Company (阿根納造船廠), której właścicielem był pochodzący z Tajwanu Thomas Hsueh (薛國航). Agenna (transkrypcja chińskiej nazwy firmy) zajmowała się budową ekskluzywnych jachtów i żaglówek. W ten sposób powstała stocznia, która działała do roku 1987.


Gdy zaprzestano budowy jachtów, stocznię przejęła Tajwańska Cukrownia (台灣糖業公司) będąca spółką skarbu państwa. Wiele lat nic się tu nie działo, stocznia popadała w ruinę. Olbrzymia żelbetonowa konstrukcja nikogo nie interesowała. Do czasu...


W listopadzie 2014 roku zjawiła się tu ekipa filmowa by nakręcić reklamę FPS Call of Duty z amerykańskim aktorem, Chrisem Evansem ("Captain America"). 


Dzięki temu epizodowi stocznia Agenna stała się popularną atrakcją wśród młodych ludzi odwiedzających Keelung. Nie powstrzymało to jednak firmy dzierżawiącej teren przed rozpoczęciem nielegalnej rozbiórki pozostałości stoczni. Miało to miejsce w lutym 2016 roku. Więcej o rozbiórce można poczytać TUTAJ (po angielsku). Dalsza dewastacja stoczni została jednak szybko powstrzymana i w sierpniu 2016 roku Stocznia Agenna została wpisana na listę dziedzictwa Tajwanu. 
Od tego czasu minęło już 6 lat i nadal nie ma planów zagospodarowania tego terenu. Obecnie ruiny stoczni stały się swego rodzaju wizytówką Keelungu i wiele osób przychodzi tu by zrobić sobie zdjęcia wśród rozwalających się wielkich kolumn.














Więcej informacji (po angielsku) o tym miejscu można znaleźć pod tymi linkami Josh Ellis Photography i  Spectral Codex.

Komentarze

Popularne posty