Festiwal Dziewczynek - Hina Matsuri 雛祭り
3. marca to w Japonii Święto Lalek, znane obecnie jako Festiwal Dziewczynek - Hina Matsuri (雛祭り). Jest to jeden z pięciu festiwali sezonowych go-sekku (五節句), które ukształtowały się częściowo pod wpływem filozofii chińskiej i po raz pierwszy były obchodzone w okresie Heian (794–1185). Festiwale te wypadały pierwszego dnia pierwszego miesiąca roku, trzeciego dnia trzeciego miesiąca itd. – daty te były uważane za pomyślne ze względu na podwojenie liczb nieparzystych oznaczających miesiąc i dzień. We współczesnym kalendarzu obchodzone są one 1 stycznia, 3 marca, 5 maja, 7 lipca i 9 września). W te dni odprawiane były różne specjalne ceremonie religijne oraz przygotowywano i spożywano specjalne potrawy.
Z upływem czasu w marcowe sekku zaczęto wytwarzać proste papierowe lalki zwane hitogata (人形). Lalki te były zabawkami dla dzieci z arystokratycznych rodzin, a także służyły jako katashiro (形代), czyli papierowe lalki używane w rytuałach oczyszczających.Niektórzy historycy uważają, że Hina Matsuri wywodzi się z gry zwanej hina-asobi (雛あそび), w którą bawiły się lalkami dziewczęta z bogatych rodzin w okresie Heian. Lalki w końcu stały się zbyt piękne, aby można je było używać jako zabawek i począwszy od okresu Muromachi (XIV – XVI wiek) zaczęto wystawiać je tylko na pokaz.
Podobno współczesna wersja wystawiania lalek w domu, w którym mieszkają dziewczynki, jest połączeniem hina-asobi i nagashi-bina (流し雛), czyli zwyczaju puszczania łodzią w dół rzeki lalek z papieru lub słomy. Lalki te reprezentują niedoskonałości ich właścicielek. Hina Matsuri w obecnej formie został zapoczątkowany w okresie Edo (1603-1868). Od tego też czasu trzeci dzień trzeciego miesiąca stał się uroczystym świętem dedykowanym dziewczętom i stopniowo stał się festiwalem dziękczynienia za zdrowie i rozwój młodych dziewcząt.3. marca nazywany jest także Momo-no sekku (桃の節句), czyli Świętem Brzoskwiń. Kwiaty brzoskwini, które według kalendarza księżycowego kwitną na początku trzeciego miesiąca, są nie tylko cenione jako zwiastuny wiosny, ale tradycyjnie uważa się, że odstraszają złe duchy.
Każda lalka i wszystkie elementy wystawy mają swoje określone miejsca. Na najwyższym stopniu umieszcza się cesarza (男雛) i cesarzową (女雛), pomiędzy nimi wazon z kwiatami, a z obu stron lampy bonbori (ぼんぼり). Poniżej cesarza i cesarzowej zasiadają sannikanjo (三人官女), czyli trzy dworskie damy, a pomiędzy nimi stoi mochi umieszczone na wysokich podstawkach takatsuki (高杯).
Na trzecim od góry stopniu znajduje się pięcioosobowa grupa muzyków goninbayashi (五人囃子). Każdy z muzyków trzyma inny instrument: bęben taiko (太鼓), duży bęben ootsuzumi (大皮鼓), mały bęben kotsuzumi (小鼓) i flet (笛), śpiewak (謡い方) trzyma z kolei wachlarz sensu (扇).
Na czwartym od góry stopniu znajduje się dwóch ministrów, młody Minister Prawicy (右大臣) i starszy Minister Lewicy (左大臣). Pomiędzy ministrami, na talerzykach umieszczone są mochi oraz stoliczki z miskami kakebanzen (掛盤膳). Poniżej siedzą trzej pomocnicy shichou (仕丁) lub obrońcy eji (衛士), z trzema różnymi wyrazami twarzy: jeden jest uśmiechnięty, drugi zły, a trzeci płacze. Na najniższych stopniach mogą znajdować się takie rzeczy, jak meble, broń, skrzynie i powozy.
Bardzo przyjemna lektura 😊
OdpowiedzUsuńBardzo mi miło.
UsuńBardzo ciekawy zwyczaj- dobrze opisany z cudownymi zdjęciami
OdpowiedzUsuńDziękuję
UsuńBardzo ciekawy artykuł.
OdpowiedzUsuńDziękuje!
Ja również dziękuję.
UsuńFajnie było przeczytać i się dowiedzieć co i jak :) a te słodkości, od razu człowiek głodny 😁
OdpowiedzUsuń:-)
UsuńTo jakieś takie poruszające, że odebrano dziewczynkom lalki, bo stały się zbyt ładne do zabawy. Ech. Ale bardzo ciekawe!
OdpowiedzUsuńJulka
Niestety, chyba trudno było bawić się misternie wykonanymi lalkami.
UsuńFaktycznie jest teraz miniaturyzacja hinakazari, widziałam wiele minimalistycznych ołtarzyków z tylko dwoma prostymi laleczkami.
OdpowiedzUsuńNaprawdę niewiele osób może sobie pozwolić na olbrzymie hinakazari, a mała ozdoba może też być ładna.
Usuńświetny, klarowny opis :) dzięki!
OdpowiedzUsuńRównież dziękuję.
Usuń